01.02.2020
Чому в Сумській ОДА прозорість використання коштів при допорогових закупівлях суттєво знижується з року в рік?
З 2016 року в Україні запроваджено систему електронних закупівель ProZorro. Згідно закону “Про публічні закупівлі” в обов’язковому порядку виключно із використанням даної системи розпорядники бюджетних коштів мусять проводити закупівлі із застосуванням електронних торгів для товарів та послуг вартістю понад 200 тис.грн. та робіт вартістю понад 1,5 млн.грн.
За договорами меншою вартістю розпорядники також за бажанням можуть застосовувати систему електронних торгів. І якщо орган державної влади зацікавлений у ефективному та економному прозорому використанні коштів платників податків, то саме так і робиться.
Для прикладу, більш ніж 9 із 10 допорогових закупівель Сумської ОДА у 2016 році були конкурентними, пише sumy.today.
Навіть розпорядженням голови Сумської ОДА було рекомендовано структурним підрозділам здійснювати публічні закупівлі з максимальним використанням електронної системи закупівель Prozorro, у тому числі по закупівлях, вартість предмету яких не перевищує сум, визначених Законом України «Про публічні закупівлі»,
У 2017 році питома вага закупівель, за якими проводилася передбачена процедура публікації намірів про здійснення закупівлі, збору пропозицій учасників, електронного аукціону та відбору більш економічно привабливої пропозиції серед кілької конкурентів, знизилася до 77%.
Протягом майже усього 2018 року аж до 27 грудня усі допорогові закупівлі Сумської ОДА здійснювалися на конкурентній основі.
Аж раптом протягом останніх робочих днів року прямими договорами було розподілено понад 1,5 млн грн.
дата
лот
сума планова
сума фактична
конкуренція
економія
% економії
підрядник
2018 рік
20.04.18
папір
28 800
27 182
так
1 618
6%
ТОВ СТВ Лтд
27.04.18
настільні лампи
4 000
3 864
так
136
3%
ТОВ Тотал Корпорейшн
27.04.18
знищувач документів
5 900
4 555
так
1 345
23%
ТОВ Бразер Груп
18.05.18
телефони
5 000
4 766
так
234
5%
ФОП Синюченко
21.05.18
рамки а4
18 000
8 520
так
9 480
53%
ФОП Пелих
08.06.18
канцтовари
31 115
25 988
так
5 127
16%
ТОВ «ВКФ ВВ»
10.10.18
офісні крісла
54 000
51 059
так
2 941
5%
ФОП Печений
15.11.18
комутатори
120 000
103 899
так
16 101
13%
ФОП Жарко
15.11.18
проектор
55 000
46 400
так
8 600
16%
ФОП Винограденко
15.11.18
екран
200 000
152 000
так
48 000
24%
ФОП Антощук
27.12.18
обладнання для відеоконференцій
93 284
93 284
ні
0
0%
ФОП Лаврик
27.12.18
сервери
189 240
189 240
ні
0
0%
ПП Лантек
27.12.18
жорсткі диски
189 880
189 880
ні
0
0%
ПП Лантек
27.12.18
ноутбуки ,компи
184 423
184 423
ні
0
0%
ФОП Малюта
27.12.18
ПК, МФУ, монтіори
189 275
189 275
ні
0
0%
ФОП Малюта
27.12.18
мережеве сховище
189 360
189 360
ні
0
0%
ПП Лантек
27.12.18
шафи, системи охолодження
184 540
184 540
ні
0
0%
ФОП Лаврик
27.12.18
сервери
157 700
157 700
ні
0
0%
ПП Лантек
27.12.18
процесори, память, блок живлення
189 815
189 815
ні
0
0%
ПП Лантек
ВСЬОГО
2 089 332
КОНКУРЕНТНІ
521 815
25,0%
93 582
18%
економія
НЕКОНКУРЕНТНІ
1 567 517
75,0%
281 118
упущена вигода
Сумська ОДА, насправді, не винайшла велосипед — масове витрачання коштів в останні дні року є сталою практикою чи не для всіх бюджетних установ країни.
З чого можна зробити висновок, що цьогорічна урядова ініціатива щодо заборони фінансування видатків протягом останніх днів бюджетного року є цілком доречною.
Таким чином, сумарно за підсумками 2018 року частка конкурентних допорогових закупівель апарату адміністрації склала диш ¼ допорогових сум, а ¾ було використано без застосування конкурентних процедур.
В 2019 ж році питома вага конкурентних закупівель зменшилася до 2,5% проти 97,5% прямих договорів у вартісному вираженні.
За даними системи ProZorro, протягом року було укладено 10 договорів із допороговими сумами (менше 200 тис.грн), і лише за 1 з них здійснювався конкурсний відбір переможця.
дата
лот
сума планова
сума фактична
конкуренція
економія
% економії
підрядник
2019 рік
15.03.19
друкована продукція
169 395
169 395
ні
0
0%
ТОВ «ЗМІСТ УА»
03.04.19
канцтовари
28 500
25283
так
3 217
11%
ФОП ЛЕБЕДИНЕЦЬ С.П.
03.07.19
меблі
194 023
194 023
ні
0
0%
ФОП НАБОКОВ В.П.
25.07.19
послуги у сфері ІТ
55 400
55 400
ні
0
0%
ТОВ «ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА»
12.09.19
жалюзі
58 131
58 131
ні
0
0%
ФОП БОНДАРЕНКО І.В.
25.11.19
програмне забезпечення
55 000
55 000
ні
0
0%
ТОВ «ФОСС-ОН-ЛАЙН»
25.11.19
послуги обслуговування ПЗ
167 500
167 500
ні
0
0%
ТОВ «ФОСС-ОН-ЛАЙН»
12.12.19
обладнання техзахисту
90 000
90 000
ні
0
0%
ТОВ «ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА»
19.12.19
сервери
150 000
150 000
ні
0
0%
ФОП БОДЮЛ Ю.І.
23.12.19
сервери
150 000
150 000
ні
0
0%
ФОП БОДЮЛ Ю.І.
ВСЬОГО
1 117 949
КОНКУРЕНТНІ
2,5%
28 500
3 217
11%
економія
НЕКОНКУРЕНТНІ
97,5%
1 089 449
122 974
упущена вигода
Як свідчить аналіз конкурентих закупівель, рівень економії в результаті електронних торгів коливався від 3% до 53% за кожним окремим випадком у 2018 році. Середній рівень економії протягом року серед конкурентних допорогових закупівель становив 18%.
У 2019 році рівень економії за конкурентною процедурою становив 11%.
Зекономлені кошти розпорядник мав змогу використати для інших закупівель для покриття поточних потреб апарату ОДА, проте внаслідок проведення неконкурентних процедур розмір упущеної вигоди для протягом двох останніх років потенційно склав близько 400 тис.грн.
Схожа ситуація мала місце і в окремих самостійних структурних підрозділах ОДА.
Для прикладу, Управління капітального будівництва протягом 2016-2017 років здійснювало допорогові закупівлі за конкурентною процедурою, а вже у 2019 абсолютно всі “допороги” здіснювалися шляхом підписання прямих договорів.
Загальна сума опублікованих УКБ протягом 2019 року договорів на закупівлю робіт вартістю менше 1,5 млн.грн. чи товарів і послуг до 200 тис.грн, згадним розпорядником склала 10,9 млн.грн.
Враховуючи, що середній показник економії коштів на конкурентних надпорогових закупівлях УКБ протягом даного періоду склав 12%, розмір упущеної вигоди від неконкурентних “допорогів” потенційно складає 1,3 млн.грн.
Чому у стінах обладміністрації останнім часом вирішили відступити від попередньої практики ведення конкурентних закупівель навіть без обов’язкової вимоги закону — невідомо. Звісно, дана ситуація не є порушенням, проте таким чином упущені додаткові можливості, оскільки зекономлені кошти могли бути спрямовані на вирішення потенційних оперативних проблем, на які не вистачило коштів бюджету ОДА.
Таким чином не можуть не радувати внесені у вересні 2019 зміни в законодавство про публічні закупівлі, завдяки яким з квітня поточного року всі закупівлі вартістю понад 50 тис. грн проводитимуться на конкурентній основі через систему ProZorro, а бюджети всіх рівнів матимуть додаткову економію коштів.
Джерело: Сумські дебати - debaty.sumy.ua
Інші новини:
01.07.2025 Двічі втратили домівку: багатодітна родина з Краснопілля оселилась у модульному містечку на Сумщині
01.07.2025 У Кролевці попрощаються із захисником Володимиром Сербіним
01.07.2025 Рятувальники завершили аварійно-відновлювальні роботи в Лебедині
01.07.2025 У Сумах патрульні розшукали водійку, яка залишила місце ДТП
01.07.2025 На Сумському напрямку українські воїни відбили 17 атак росіян