Сумська ОДА не зацікавлена в ефективному та прозорому використанні коштів?

01.02.2020

Чому в Сумській ОДА прозорість використання коштів при допорогових закупівлях суттєво знижується з року в рік?

З 2016 року в Україні запроваджено систему електронних закупівель ProZorro. Згідно закону “Про публічні закупівлі” в обов’язковому порядку виключно із використанням даної системи розпорядники бюджетних коштів мусять проводити закупівлі із застосуванням електронних торгів для товарів та послуг вартістю понад 200 тис.грн. та робіт вартістю понад 1,5 млн.грн.

За договорами меншою вартістю розпорядники також за бажанням можуть застосовувати систему електронних торгів. І якщо орган державної влади зацікавлений у ефективному та економному прозорому використанні коштів платників податків, то саме так і робиться.

Для прикладу, більш ніж 9 із 10 допорогових закупівель Сумської ОДА у 2016 році були конкурентними, пише sumy.today.

Навіть розпорядженням голови Сумської ОДА було рекомендовано структурним підрозділам здійснювати публічні закупівлі з максимальним використанням електронної системи закупівель Prozorro, у тому числі по закупівлях, вартість предмету яких не перевищує сум, визначених Законом України «Про публічні закупівлі»,

У 2017 році питома вага закупівель, за якими проводилася передбачена процедура публікації намірів про здійснення закупівлі, збору пропозицій учасників, електронного аукціону та відбору більш економічно привабливої пропозиції серед кілької конкурентів, знизилася до 77%.

Протягом майже усього 2018 року аж до 27 грудня усі допорогові закупівлі Сумської ОДА здійснювалися на конкурентній основі.

Аж раптом протягом останніх робочих днів року прямими договорами було розподілено понад 1,5 млн грн.

дата

лот

сума планова

сума фактична

конкуренція

економія

% економії

підрядник

2018 рік

20.04.18

папір

28 800

27 182

так

1 618

6%

ТОВ СТВ Лтд

27.04.18

настільні лампи

4 000

3 864

так

136

3%

ТОВ Тотал Корпорейшн

27.04.18

знищувач документів

5 900

4 555

так

1 345

23%

ТОВ Бразер Груп

18.05.18

телефони

5 000

4 766

так

234

5%

ФОП Синюченко

21.05.18

рамки а4

18 000

8 520

так

9 480

53%

ФОП Пелих

08.06.18

канцтовари

31 115

25 988

так

5 127

16%

ТОВ «ВКФ ВВ»

10.10.18

офісні крісла

54 000

51 059

так

2 941

5%

ФОП Печений

15.11.18

комутатори

120 000

103 899

так

16 101

13%

ФОП Жарко

15.11.18

проектор

55 000

46 400

так

8 600

16%

ФОП Винограденко

15.11.18

екран

200 000

152 000

так

48 000

24%

ФОП Антощук

27.12.18

обладнання для відеоконференцій

93 284

93 284

ні

0

0%

ФОП Лаврик

27.12.18

сервери

189 240

189 240

ні

0

0%

ПП Лантек

27.12.18

жорсткі диски

189 880

189 880

ні

0

0%

ПП Лантек

27.12.18

ноутбуки ,компи

184 423

184 423

ні

0

0%

ФОП Малюта

27.12.18

ПК, МФУ, монтіори

189 275

189 275

ні

0

0%

ФОП Малюта

27.12.18

мережеве сховище

189 360

189 360

ні

0

0%

ПП Лантек

27.12.18

шафи, системи охолодження

184 540

184 540

ні

0

0%

ФОП Лаврик

27.12.18

сервери

157 700

157 700

ні

0

0%

ПП Лантек

27.12.18

процесори, память, блок живлення

189 815

189 815

ні

0

0%

ПП Лантек

ВСЬОГО

2 089 332

КОНКУРЕНТНІ

521 815

25,0%

93 582

18%

економія

НЕКОНКУРЕНТНІ

1 567 517

75,0%

281 118

упущена вигода

Сумська ОДА, насправді, не винайшла велосипед  — масове витрачання коштів в останні дні року є сталою практикою чи не для всіх бюджетних установ країни.

З чого можна зробити висновок, що цьогорічна урядова ініціатива щодо заборони фінансування видатків протягом останніх днів бюджетного року є цілком доречною.

Таким чином, сумарно за підсумками 2018 року частка конкурентних допорогових закупівель апарату адміністрації склала диш ¼ допорогових сум, а ¾ було використано без застосування конкурентних процедур.

В 2019 ж році питома вага конкурентних закупівель зменшилася до 2,5% проти 97,5% прямих договорів у вартісному вираженні.

За даними системи ProZorro, протягом року було укладено 10 договорів із допороговими сумами (менше 200 тис.грн), і лише за 1 з них здійснювався конкурсний відбір переможця.

дата

лот

сума планова

сума фактична

конкуренція

економія

% економії

підрядник

2019 рік

15.03.19

друкована продукція

169 395

169 395

ні

0

0%

ТОВ «ЗМІСТ УА»

03.04.19

канцтовари

28 500

25283

так

3 217

11%

ФОП ЛЕБЕДИНЕЦЬ С.П.

03.07.19

меблі

194 023

194 023

ні

0

0%

ФОП НАБОКОВ В.П.

25.07.19

послуги у сфері ІТ

55 400

55 400

ні

0

0%

ТОВ «ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА»

12.09.19

жалюзі

58 131

58 131

ні

0

0%

ФОП БОНДАРЕНКО І.В.

25.11.19

програмне забезпечення

55 000

55 000

ні

0

0%

ТОВ «ФОСС-ОН-ЛАЙН»

25.11.19

послуги обслуговування ПЗ

167 500

167 500

ні

0

0%

ТОВ «ФОСС-ОН-ЛАЙН»

12.12.19

обладнання техзахисту

90 000

90 000

ні

0

0%

ТОВ «ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА»

19.12.19

сервери

150 000

150 000

ні

0

0%

ФОП БОДЮЛ Ю.І.

23.12.19

сервери

150 000

150 000

ні

0

0%

ФОП БОДЮЛ Ю.І.

ВСЬОГО

1 117 949

КОНКУРЕНТНІ

2,5%

28 500

3 217

11%

економія

НЕКОНКУРЕНТНІ

97,5%

1 089 449

122 974

упущена вигода

Як свідчить аналіз конкурентих закупівель, рівень економії в результаті електронних торгів коливався від 3% до 53% за кожним окремим випадком у 2018 році. Середній рівень економії протягом року серед конкурентних допорогових закупівель становив 18%.

У 2019 році рівень економії за конкурентною процедурою становив 11%.

Зекономлені кошти розпорядник мав змогу використати для інших закупівель для покриття поточних потреб апарату ОДА, проте внаслідок проведення неконкурентних процедур розмір упущеної вигоди для протягом двох останніх років потенційно склав близько 400 тис.грн.

Схожа ситуація мала місце і в окремих самостійних структурних підрозділах ОДА.

Для прикладу, Управління капітального будівництва протягом 2016-2017 років здійснювало допорогові закупівлі за конкурентною процедурою, а вже у 2019 абсолютно всі “допороги”  здіснювалися шляхом підписання прямих договорів.

Загальна сума опублікованих УКБ протягом 2019 року договорів на закупівлю робіт вартістю менше 1,5 млн.грн. чи товарів і послуг до 200 тис.грн, згадним розпорядником склала 10,9 млн.грн.

Враховуючи, що середній показник економії коштів на конкурентних надпорогових закупівлях УКБ протягом даного періоду склав 12%, розмір упущеної вигоди від неконкурентних “допорогів” потенційно складає 1,3 млн.грн.

Чому у стінах обладміністрації останнім часом вирішили відступити від попередньої практики ведення конкурентних закупівель навіть без обов’язкової вимоги закону — невідомо.  Звісно, дана ситуація не є порушенням, проте таким чином упущені додаткові можливості, оскільки зекономлені кошти могли бути спрямовані на вирішення потенційних оперативних проблем, на які не вистачило коштів бюджету ОДА.

Таким чином не можуть не радувати внесені у вересні 2019 зміни в законодавство про публічні закупівлі, завдяки яким з квітня поточного року всі закупівлі вартістю понад 50 тис. грн проводитимуться на конкурентній основі через систему ProZorro, а бюджети всіх рівнів матимуть додаткову економію коштів.

Джерело: Сумські дебати - debaty.sumy.ua

Інші новини:

Коментарі: