03.06.2014
Територіальне відділення Антимонопольного комітету України стурбоване свавіллям перевізників м.Суми, які 2 червня 2014року самовільно припинили надання послуг з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, порушивши умови договорів, укладених виконавчим комітетом Сумської міської ради (далі – Міськвиконком) за результатам раніше проведених конкурсів. За словами перевізників, це акт попередження, спрямований на встановлення (погодження) Міськвиконкомом тарифу на перевезення у розмірі 4,0 грн., що є неприпустимим в умовах системної кризи в Україні і веде до подальшої дестабілізації економічної і соціальної ситуації, що не може не викликати справедливе обурення громадськості, інститутів громадянського суспільства.
На сьогодні перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в м.Суми здійснюють 246 транспортних засобів (за даними сайту Міськвиконкому) за тарифом 2,0 грн, що закріплено у договорах організатора перевезень (Міськвиконкому) з перевізниками, які ще на стадії участі у відповідних конкурсах зголосилися перевозити пасажирів за тарифом 2,0 грн.
Згідно із статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на транспортні послуги належить до компетенції відповідних органів місцевого самоврядування, які мають усі необхідні засоби впливу на перевізників міських автобусних маршрутів.
За встановленим Міськвиконкомом порядком, для погодження нового тарифу перевізники формують тариф у відповідності до Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої Міністерством транспорту та зв’язку України наказом від 17.11.2009 №1175. Відповідний структурний підрозділ Міськвиконкому протягом 20 календарних днів має перевірити розрахунки тарифу та підготувати на затвердження Міськвиконкому проект рішення про погодження заявленого тарифу. Втім за офіційним повідомленням Міськвиконкому на звернення тервідділення, перевізники подали заяви щодо розгляду питання про підвищення вартості проїзду, проте відповідних розрахунків не додали.
Варто зазначити, що згідно із Порядком організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом задля визначення і обґрунтування тарифів на перевезення, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 15.07.2013 № 480, Міськвиконком як організатор пасажирських перевезень з метою визначення розміру обґрунтованих тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування мав би провести обстеження пасажиропотоків на цих маршрутах м.Суми. За повідомленням Міськвиконкому, такі обстеження останнім не проводилися .
Однак саме маніпулювання перевізниками показником запланованого на рік обсягу перевезень пасажирів на маршруті при дотриманні в цілому Методики розрахунку тарифів може призвести до формування завищеного тарифу на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, а запобігти цьому організатор перевезень зможе, якщо із залученням громадськості здійснюватиме обстеження пасажиропотоків на цих маршрутах.
Отже, у перевізників існує велика спокуса занижувати фактичний обсяг перевезення пасажирів, що тягне за собою заниження відповідних планових показників та може призвести до завищення тарифу на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, про що свідчить досвід тервідділення, набутий при розгляді у 2008 році справ про порушення перевізниками м.Суми законодавства про захист економічної конкуренції саме в частині ціноутворення.
Так, в ході розгляду у 2008 році справи щодо антиконкурентних узгоджених дій фізичних осіб-перевізників у вигляді вчинення схожих дій на ринку послуг з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування №4 «Веретинівка – 12-й мікрорайон» (наразі маршрут №18) м.Суми, що полягали у непогодженому виконавчим комітетом Сумської міської ради одночасному підвищенні 8 січня 2008 року тарифу на перевезення пасажирів з 1,0 грн. до 1,5 грн., тервідділенням виявлено, що в обґрунтування необхідності підвищення тарифу на перевезення з 1,0 грн. до 1,5 грн. перевізниками було штучно занижено плановий обсяг перевезення пасажирів більш ніж у 10 разів. Такого висновку тервідділення дійшло завдяки аналізу розрахунків нового тарифу на відповідність планової кількості перевезення пасажирів їх фактичній кількості, для чого було проведено цілоденне спостереження та підрахунок кількості перевезених пасажирів, до проведення якого залучалась громадськість. Так, якщо розрахунок тарифу у розмірі 1,0 грн ґрунтувався на обсязі перевезення 235 пасажирів у день, то у 2008 році, намагаючись погодити з Міськвиконкомом тариф у розмірі 1,5 грн, перевізниками було використано показник обсягу перевезення пасажирів у день - 43 , тобто у 5,5 разів менше, що не підтвердилось результатами спостереження, за яким в день було перевезено 515 пасажирів.
Визначити розмір економічно обґрунтованого тарифу на перевезення пасажирів без встановлення організатором перевезень реального пасажиропотоку на міських маршрутах загального користування неможливо.
Окрім того слід звернути увагу на інший аспект питання. Договори між Міськвиконкомом та перевізниками передбачають обов’язок останніх виконувати затверджений розклад руху з регулярністю не нижче 95 % за день, забезпечувати на маршруті необхідну кількість рухомого складу та обов’язкову роботу транспортних засобів з 6-00 до 22-00 (як в звичайному режимі, так і в режимі маршрутного таксі).
При цьому обмежувати або припиняти перевезення перевізник має право лише за погодженням з організатором перевезень в разі надзвичайної ситуації (стихійного лиха, епідемії, епізоотії). Договори надають право організатору перевезень розірвати їх в односторонньому порядку у випадку невиконання перевізником розкладу руху (три підтверджених випадки).
Оскільки проблеми ринку пасажирських перевезень турбують і б’ють по карману кожного пересічного сумчанина, сподіваюсь, що Міськвиконком, очолюваний новообраним міським головою, дбаючи про інтереси громади, належним чином відреагує на безпрецедентні факти свавілля перевізників. Необхідно належним чином фіксувати факти припинення перевезення пасажирів 2 червня 2014 року та, можливо, в інші дні. Зазначене дасть законне право скористатись своїми повноваженнями організатора перевезень для розірвання договорів з «перевізниками - бунтівниками» та оголосити новий конкурс задля для того, щоб пасажири могли отримувати послуги перевезення за оптимальним співвідношенням ціна-якість.
В свою чергу територіальне відділення у разі самовільного підвищення перевізниками вартості проїзду на міських автобусних маршрутах загального користування вживе вичерпних заходів щодо припинення зазначеного порушення конкуренційного законодавства.
Джерело: Сумське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України
Інші новини:
22.11.2024 “Шахеди” атакували житловий мікрорайон Сум
22.11.2024 У Сумах відомо про ще одну загиблу людину внаслідок атаки “Шахедів”
22.11.2024 Атака “Шахедів” на Суми: дві людини загинули, 10 поранених
22.11.2024 У Сумах розпочинає роботу штаб з ліквідації наслідків ворожих ударів
22.11.2024 У Сумах через влучання “Шахеда” перекрили рух проспектом Свободи